Verbeterde klantbinding via social media

Of je nu een social media pro bent of nieuw bent hierin, het volgende artikel is voor iedereen interessant. Wij geven je meerdere tips voor het verbeteren van je klantbinding via social media. Lees onder de afbeelding meer over het belang van interactie, planning en wat je vooral ook niet moet doen.

Creëer interactie met je volgers

Een van de tips die we je willen geven is dat je moet luisteren naar je volgers. Het is natuurlijk leuk om te praten over de organisatie en alles wat jullie verkopen, social media gaat vooral om het woordje ‘sociaal’. Ben dit dus ook. Reageer op reacties en ga de interactie met je volgers aan. Daardoor creëer je interactie.

De band met je klanten wordt sterker zodra je interactie met hen creëert. Feedback is bijvoorbeeld niet alleen nuttig om je producten en diensten te verbeteren, klanten waarderen de interactie die je hieraan koppelt. En daarbij is niet alleen de positieve feedback leuk, kritische reacties leveren jou ook veel op. Vertel vervolgens ook wat je hiermee doet of hebt gedaan. Een stukje kwetsbaarheid laat zien dat je niet boven de ander staat, maar bereid bent op een lijn met elkaar te communiceren.

Maak gebruik van een planning

Goede klantbinding via social media draait ook om regelmaat. In het begin ben je erg enthousiast en plaats je regelmatig een bericht, maar naar verloop van tijd zwakt dit af. Wij gaan voor klanten daarom te werk met een contentkalender waarmee we berichten inplannen. Met een vaste dag in de week wanneer we berichten inplannen missen we geen moment of belangrijk nieuwtje. Zodra je zoiets voor je klanten op orde hebt, moet je dit alleen voor je zelf nog volhouden. 😉

Oversharing

Wat je in ieder geval niet moet doen is je volgers overrompelen met berichten. Voor onze klanten houden we een gemiddelde van drie berichten per week aan op social. Zodra je meer gaat plaatsen, doet dit vaak ook af aan de inhoud van de berichten. Dat is zonde!

Heb je een aankomend evenement dat je graag wilt delen voor meer opkomst, doe dit dan ook met beleid. Je wilt je volgers niet irriteren. Begin op tijd met het promoten van je event en herhaal dit eens in de twee weken. Zorg ook dat ieder bericht net even anders is. Drie keer hetzelfde bericht lezen en liken doe jij zelf vast ook niet graag.

 

Meer lezen over social media? In ons vorige artikel geven we je tips voor het maken van een goede Facebook post. Lees het artikel hier.