3 tips voor betere klantbinding via social media

In dit artikel geven wij jou 3 tips om je communicatie en klantbinding via social media te verbeteren. Lees meer over het belang van interactie, planning, de lengte van jouw berichten en hoe je jezelf constant kan blijven verbeteren.

  1. Interactie met je volgers

Creëer interactie door sociaal te zijn, dus reageer op reacties onder jouw post. Hoe meer interactie je hebt met je volgers, hoe beter jouw posts zullen scoren in Facebook. Dit leidt tot een groter bereik en uiteindelijk tot nog meer interactie. Een win-win-win-situatie dus. Om zoveel mogelijk reacties te krijgen is het belangrijk dat je naar je volgers luistert en weet wat zij willen lezen.

Interactie zorgt niet alleen voor een betere band met je klanten, het leidt ook tot verbetering van jouw producten / diensten. Ga aan de slag met de feedback die je krijgt zodat ook de negatieve beoordelingen van positieve invloed zijn op jouw onderneming. Laat ook zien dat je hiermee aan de slag gaat, ben open en eerlijk.

Zoals hierboven al aangegeven moet je dus reageren op reacties. En al helemaal op vragen! Belangrijk hierbij is wel dat je dit binnen 24 uur doet. We leven in een tijd waarin iedereen haast heeft en snel geholpen wil worden.

  1. Maak gebruik van een planning

Zorg voor regelmaat in jouw social media. Als je geen planning aanhoudt zul je merken dat het posten er snel bij inschiet. Hierdoor ben je minder zichtbaar en loop je de kans dat jouw volgers je vergeten. Met behulp van een contentkalender kan je gericht berichten gaan plannen. Hier lees je meer over het gebruik van een contentkalender en kan je een gratis basiskalender downloaden.

  1. De lengte van een bericht

Social media is, net als het dagelijkse leven, snel, kort en krachtig. Mensen scrollen en scannen, maar pas als een titel ze echt aanspreekt lezen ze verder. Zorg er daarom voor dat jouw bericht meteen pakkend is en uitnodigt om verder te lezen. Twitter houdt het kort door een maximum aantal tekens te geven. Andere platformen doen dit niet, maar hier wordt jouw bericht onderbroken waarna mensen op ‘meer weergeven’ moeten klikken. De belangrijkste informatie moet daarboven staan. In dit artikel lees je wat je nog meer kan doen om jouw bericht op te laten vallen.

Tot slot, evaluatie

Om je prestaties via social media te blijven verbeteren en meer klanten te krijgen, is het belangrijk jouw activiteiten te evalueren. Welke berichten krijgen de meeste likes? En welke de meeste reacties? Welk bericht heeft het hoogste bereik? En hoe komt dit? Monitor dit regelmatig zodat je jouw volgende posts hierop kan aanpassen en nog beter kan afstemmen op jouw publiek. Houdt hierbij wel altijd in het achterhoofd wie jij bent als bedrijf, wat je wilt uitstralen en wat jouw doelen zijn. Zorg dat dit op elkaar aansluit voor een succesvolle social media-strategie.

Wil je weten waar voor jou nog kansen liggen of hoe je jouw strategie kan verbeteren? Vraag dan vrijblijvend de gratis online marketing scan aan.