• Home
  • Blog
  • Nieuws
  • Verbeterde klantbinding via social media – deel 2

Verbeterde klantbinding via social media – deel 2

In ons vorige artikel kon je lezen hoe je klantbinding via social media aanpakt door te reageren, te plannen en niet je volgers op de zenuwen werken. In dit artikel delen we nog meer handige tips voor het communiceren en verbeteren van je klantbinding via social media. Heb je ons vorige artikel gemist, lees deze dan eerst.

Hou het kort

Social media is snel, kort en krachtig. Berichten zijn aankondigingen van gebeurtenissen met vervolgens vaak een link mocht de lezer geïnteresseerd zijn in meer informatie. Pitch daarom in een kort bericht wat je wilt delen, zo kan de lezer snel bepalen in de wirwar van zijn overvolle tijdlijn of het interessant voor hem is of dat ie ongehinderd doorscrolt. Dit laatste is natuurlijk niet de bedoeling. Twitter geeft je automatisch het aantal tekens aan dat je in een bericht kwijt kunt. Facebook, LinkedIn en Instagram doen dit niet. Deze platformen onderbreken je tekst met een ‘meer weergeven’ button. Zorg dat het belangrijkste in de eerste 5 regels van je bericht staat. Alles wat hierna komt, valt weg en is niet in een keer te zien. Is er meer informatie, dan verwijs je de lezer naar een pagina die je met een link in het bericht weergeeft.

Reageer snel

Als vervolg op een alinea in het vorige artikel is het belangrijk dat je zo snel mogelijk reageert op berichten. Vele consumenten gebruiken tegenwoordig social media als onderdeel van je klantenservice. Prangende vragen dienen dan ook zo snel mogelijk beantwoord te worden. Hou hiervoor een limiet van 24 uur aan. Langer dan dat zou je er niet over mogen doen om iemand te beantwoorden. Dit geldt ook voor gewone reacties onder je posts. Ook al stelt de volger geen vraag, het kan nooit kwaad om door middel van een like of een korte reactie te reageren op een bericht (nogmaals; interactie!).

Evalueren

Om je prestaties via social media te blijven verbeteren en meer klanten te krijgen is het belangrijk je activiteiten te evalueren. Slaan de berichten die je plaatst aan? Welke berichten zijn erg succesvol? Waar reageren je volgers op? Op basis van deze gegevens kom je erachter wat werkt en luister je indirect naar wat je volgers willen zien. Als dit dan ook nog aansluit op wie je bent als bedrijf, wat je doet en wat je doelen zijn, dan heb je alles voor een succesvolle social media pagina te pakken. Voer regelmatig deze evaluatie uit, zoals we al eerder zeiden is social media snel.

Wil je meer lezen over het inzetten van social media? Lees dan in het volgende artikel enkele tips voor het opzetten van een goede Facebook post. Klik op de button voor het artikel!