Tips voor een goede Facebook post

Facebook is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook als bedrijf kun je dus bijna niet meer zonder Facebook. Maar wat werkt nou precies op Facebook? Waarmee creëer je nou daadwerkelijk engagement met je publiek? In deze blog delen we een aantal tips om een goede Facebook post op te zetten!

Gebruik niet te veel hyperlinks

Het ligt natuurlijk voor de hand om een linkje in je Facebook bericht te verwerken zodat mensen doorklikken naar je website of naar een bepaalde pagina. Om clicks, downloads of andere conversies te realiseren moet dit natuurlijk wel. Maar je zou dit beter zo min mogelijk kunnen doen als je met je Facebook pagina engagement wil creëren. Wanneer er een link in het bericht staat en bezoekers hier op klikken, is de kans klein dat zij terug gaan naar de post om op het bericht te reageren. Vertel je verhaal in de Facebook post zelf en de kans is groot dat je interactie met je bezoekers vergroot.

Video’s

Video’s krijgen zeker de voorkeur boven afbeeldingen en teksten. Niet alleen zouden de algoritmes van Facebook video’s prefereren, ook Facebook gebruikers doen dit! Video materiaal zorgt voor meer engagement met je gebruikers en levert meer reacties op dan afbeeldingen of teksten.

Be positive!

Het blijkt dat berichten met een positieve prikkel het beste werken op Facebook. Deze berichten zouden meer opvallen en hier zou ook vaker op gereageerd worden.

Vragen stellen voor interactie

Het klinkt heel logisch; als je interactie met je publiek wil dan stel je ze vragen. Toch moet je ze niet zomaar allerlei vragen stellen. Stel vragen waar je ook echt antwoord op wil en die je gebruikers ook oprecht kunnen beantwoorden. Zit je er bijvoorbeeld aan te denken om je (openings)tijden aan te passen, maar twijfel je nog of je klanten hier op zitten te wachten? Vraag het ze! Om reacties te triggeren mag er ook best wat humor gebruikt worden. Zie bijvoorbeeld het bericht hieronder waarin GIF-jes gebruikt zijn.

Wees relevant

Een geforceerd bericht plaatsen op Facebook werkt niet en je publiek zit hier niet op te wachten. Plaats alleen berichten met een inhoudelijk verhaal en relevantie voor je doelgroep. Zij zullen dan eerder geneigd zijn hierop te reageren.

De perfecte post

Na het volgen van deze stappen heb je natuurlijk nog geen garantie dat je interactie ontzettend omhoog gaat. Het zijn slechts een aantal tips waarmee je bericht opvalt en de aandacht trekt van je publiek. Wel is iedere branche en ieder bedrijf anders en wat voor de een werkt, werkt niet altijd voor de ander. Probeer dus een beetje te experimenteren zodat je er vanzelf achter komt wat voor jou werkt!

 

Liever aan iemand anders overlaten?

Dat kan! Wij bieden ook pakketten aan waarin onder andere Facebook is inbegrepen. Wil je hier meer over weten? Neem hier contact met ons op of kijk bij onze diensten.