De beste tips voor een goede Facebook-post

Facebook is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook als bedrijf kun je bijna niet meer zonder. Maar welke posts werken goed en creëren engagement met jouw publiek?

Beeldgebruik

Zorg dat jouw post niet alleen uit tekst bestaat. Hierbij gaat de voorkeur naar het gebruik van video’s. Deze zorgen voor meer engagement en interactie. De ideale video op Facebook duurt tussen de 60 en 90 seconde. Uiteraard is het hierbij belangrijk dat de video constant de aandacht van de kijker vasthoudt. Als je ervoor kiest om een afbeelding te gebruiken bij je post, laat dit dan eigen beeld zijn. Dit zorgt voor herkenbaarheid en geloofwaardigheid.

Interactie aangaan

Er zijn verschillende mogelijkheden om interactie aan te gaan. Stel bijvoorbeeld een vraag. Dit moet wel een vraag zijn waar mensen op willen antwoorden en waarin jij echt geïnteresseerd bent. Dit kan een open vraag zijn, of meerkeuze. Het is ook mogelijk om een stelling te waar/niet waar-stelling te delen. Zo vraag je op een laagdrempelige manier om de mening van jouw volgers. Om reacties te triggeren kan je best wat humor gebruiken. Zorg ervoor dat het leuk is om op jouw vraag / stelling te reageren.

Wees relevant

Speel in op de tijd van het jaar, een nationale (feest)dag of het nieuws. Zorg voor een inhoudelijk verhaal en relevantie voor jouw doelgroep. Dit zorgt namelijk ook voor meer interactie. Post omdat je daadwerkelijk iets te delen hebt, niet omdat je deze week nog niets gepost hebt.

Be positive!

Berichten met een positieve prikkel werken het beste op Facebook. Ze vallen meer op en er wordt meer op gereageerd.

Gebruik niet te veel links en tags

Wanneer je een link in je post verwerkt kunnen mensen doorklikken en eventueel converteren. Echter raden we dit af. Jouw Facebook-post moet niet als doel hebben om conversie te realiseren. Het doel is engagement en interactie met jouw publiek en dat bereik je door jouw verhaal in de post te vertellen. Een link stuurt mensen door naar een website of landingspagina, de kans is klein dat ze weer terugkeren naar jouw post om interactie aan te gaan.

Hetzelfde geldt voor (hash)tags. Deze vallen op in de tekst omdat ze blauw worden, wat afleidt van het verhaal dat je in je post vertelt. Ook bieden deze, net als een link, de kans dat volgers doorklikken en op een andere pagina terechtkomen.

De perfecte post

Interactie kunnen we niet garanderen. Maar met het toepassen van deze tips zorg je er wel voor dat jouw post opvalt. Onthoud wel dat iedere branche en ieder bedrijf anders is. Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Experimenteer met jouw posts en kom erachter wat werkt.

Liever aan iemand anders overlaten?

Dat kan! Wij bieden ook pakketten aan waarin Facebook is inbegrepen. Wil je hier meer over weten? Neem hier contact met ons op of bekijk onze diensten.