Social media berichten plaatsen – Aan de slag!

Wij gaan voor jouw onderneming aan de slag met betaald adverteren op Facebook. Maar wat kun je zelf doen? In dit artikel geven we je advies om via de Facebook-bedrijfspagina berichten te plaatsen en je volgers op te hoogte te houden.

De volgende prangende vragen beantwoorden wij in dit artikel:

  • Hoe pak ik dit aan?
  • Wanneer plaats ik berichten?
  • Wat ga ik plaatsen?
  • Hoe val ik op en krijgt mijn bericht voorrang?


Hoe pak ik dit aan?
De belangrijkste factor om van jouw Facebook-bedrijfspagina een succes te maken is de content die je deelt met je volgers. Daarom is het goed om na te gaan denken over een strategie. Hierin kun je een plan opstellen met het soort informatie dat je wilt gaan delen op de pagina. Content op je pagina kan bestaan uit bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsinformatie
  • Actualiteiten
  • Nieuwtjes over medewerkers
  • Recensies of feedback van klanten
  • Informatie over het product of dienst met of zonder call to action

Door dit in een planning af te wisselen biedt je volgers een mix aan berichten aan.


Wanneer plaats ik berichten?
Op basis van de strategie ga je invulling geven aan je berichten. Een van onze tips die we je graag geven is het maken van een social media kalender. Hierin hou je voor jezelf bij wat je op welke dag wilt plaatsen. Zo kun je het voor jezelf en eventueel je team makkelijk maken en vooruit plannen. Voor de frequentie van berichten kun je twee keer per week aanhouden, dit is een goede middenweg om je volgers niet te overspoelen maar toch zichtbaar te blijven. Plaats je namelijk minder, vindt Facebook je minder interessant en krijgen niet al je volgers jouw bericht te zien!


Wat ga ik plaatsen?
Voor de inhoud van de berichten moet je vooral dicht bij jouw bedrijf blijven. Plaats wat jullie leuk vinden en hetgeen er bij jullie plaatsvindt. Let er wel op dat de teksten niet te lang zijn! Na 400 tekens wordt berichttekst gestopt door de ‘meer weergeven’ link. Het ideale bericht op Facebook heeft weliswaar tot 100 tekens om jouw boodschap kort en krachtig te delen.


Hoe val ik op en krijgt mijn bericht voorrang?
Om in de tijdlijn van je volgers op te vallen is het belangrijk je teksten zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Gebruik bijvoorbeeld quotes met aanhalingstekens en zet emoji’s in je tekst. Dit laatste hoeven niet altijd blije gezichtjes te zijn; een bloem of ander neutraal teken valt ook al op, er zijn genoeg opties!

Een stelregel bij het plaatsen van berichten op Facebook is dat deze altijd een afbeelding of video moet bevatten. Zonder afbeelding val jij niet op in een tijdlijn. Daarbij geeft Facebook zelf ook voorkeur aan berichten met beeld. Probeer zoveel mogelijk eigen beeld te gebruiken die van een beetje goede kwaliteit zijn. Dit geldt ook voor video’s.