Hoe krijg ik meer reviews in Google Mijn Bedrijf?

Het krijgen van (positieve) reviews is voor bijna iedere onderneming erg belangrijk. Niet alleen voor het winnen van vertrouwen bij de klant, maar ook om hoger te komen in de zoekresultaten van Google. Je komt namelijk hoger in de zoekresultaten door verschillende technieken goed toe te passen. Een van de makkelijkste technieken zijn de reviews met tekst, in je Google Mijn Bedrijfspagina. De reviews met tekst zullen meer zoekwoorden aan je Google Mijn Bedrijfspagina toevoegen, waardoor je website hoger in de organische zoekresultaten van Google komt. Zo zorgen recensies voor een sportschool, die de termen ‘gym’, ‘groepslessen’, ‘zumba’ en ‘fitnessapparaat’ bevatten, voor een hogere SEO-score.

 

Naast dat je hoger komt te staan in de zoekresultaten, zijn de recensies ook een motivatiemiddel voor jouw potentiële klant om voor jouw bedrijf te kiezen. Zo geeft 85% van de mensen, reviews dezelfde waarde als een persoonlijke aanbeveling. En dat terwijl het niet moeilijk is om meer reviews te krijgen!

 

Wanneer je genoeg reviews op je Google Mijn Bedrijfspagina hebt gekregen, dan zal Google de gemiddelde score onder jouw Google-vermelding tonen. Door de sterrenbeoordeling die Google onder de beschrijving van je pagina plaatst, zal je ook meer gaan opvallen ten opzichte van de andere bedrijven die op de eerste pagina van Google staan. Ga dus voor die positieve recensies, want 68% van de mensen maakt eerder gebruik van de producten of diensten van een lokaal bedrijf met positieve reviews!

 

Hoe krijg ik meer reviews?

Er zijn meerdere manieren voor het verkrijgen van meer reviews. Hieronder 3 manieren om meer reviews te krijgen!

 

  1. Vragen om een review

Allereerst zou je kunnen vragen om een review van je klant nadat de klant je product of dienst heeft gebruikt. Zo kun je simpelweg vragen of de klant er een achter wil laten op je Google Mijn Bedrijfspagina. Wanneer de klant dan zoekt op je bedrijfsnaam in Google zal deze de optie zien om een recensie achter te laten. Om het de klant makkelijker te maken kun je ook de exacte link voor het schrijven van een review voor jouw bedrijf doorsturen. Als je de minder tevreden klanten, geen openbare recensie wil laten schrijven, kun je ervoor kiezen een aparte landingspagina aan te maken (hierover meer in optie 3).

De link die een klant nodig heeft om direct bij het schrijven van een review uit te komen is als volgt te achterhalen:

  1. Ga naar PlaceID
  2. Voer de zoekbalk in de maps-tool op de site je bedrijfsnaam in.
  3. Kopieer de tekst achter “Place ID” (hiernaast gearceerd).
  4. Plak de tekst achter de volgende URL:  https://search.google.com/local/writereview?placeid=
    Dus de URL uit dit voorbeeld wordt (klik op de afbeelding om in te zoomen):  https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJ_9xsqXruxkcRF7Bnb_t5SYQ
  5. De gemaakte URL kun je vervolgens gebruiken als link.

 

  1. Social media

Ook via social media kun je gewoon vragen aan je klant of deze een review wil achterlaten op je Google Mijn Bedrijfspagina. Hiervoor kun je je klant ook weer doorlinken naar je speciale landingspagina hiervoor (optie 3). De zichtbaarheid van je bericht hangt sterk af van het aantal volgers dat je op jouw pagina hebt. Daarom is het afhankelijk van het aantal volgers en het gewenste effect aan te raden om het bericht te promoten. Door het promoten van het bericht zal je voor enkele tientallen euro’s al een veel groter bereik krijgen. Omdat deze actie al snel resulteert in meer reviews zal het ook snel meer klanten gaan opleveren.

 

  1. Landinspagina

Omdat een positieve recensie je klanten vanzelfsprekend beter motiveert dan een negatieve recensie, is het belangrijk hier zoveel mogelijk invloed op uit te oefenen. Een effectieve manier om het aantal negatieve reviews zo laag mogelijk te houden is door iedere optie tot het verkrijgen van reviews, door te linken naar een aparte landingspagina op je website. De landingspagina moet de bezoekers dan de vraag stellen of de ervaring met de onderneming positief of negatief is. Een voorbeeld hiervan is:

 

Hoe tevreden bent u met onze service/ product?

O  Ik ben zeer tevreden

O  Ik ben niet tevreden

 

Dan komt het belangrijkste onderdeel. Je gaat namelijk een onderscheid maken in tevreden klanten en ontevreden klanten. Dit doe je door de tevreden klanten door te sturen naar je Google Mijn Bedrijfspagina en de ontevreden klanten naar een contact formulier. Via dit contactformulier kun je de klant in laten vullen waar de ontevredenheid vandaan komt.

 

Hiermee voorkom je dat klanten negatieve reviews gaan plaatsen op je Google Mijn Bedrijfspagina. Dit is de meest eenvoudige manier om negativiteit over je onderneming op Google Mijn Bedrijf te omzeilen. Het neemt echter niet weg dat de gepresenteerde klanttevredenheid het hoogst blijft wanneer de klant ook daadwerkelijk tevreden is.

 

Wij dagen je uit om het vertrouwen bij jouw (potentiële) klant te vergroten door hiermee aan de slag te gaan!

Wil je meer weten over de optimalisatie van de Google Mijn Bedrijf-tool, kijk dan in een van onze andere artikelen.

Heb je vragen over de inrichting van je website, neem dan contact met ons op!

Wil je weten hoe jouw website scoort op verschillende vlakken, vraag dan de gratis online marketingscan aan!