International Caps Lock Day

Een handige tool om online iets op te laten vallen, maar ook veelal gebruikt in berichtjes van boze mensen is de Caps Lock. 22 oktober staat de hele dag in het teken van Caps Lock gebruik op online platformen. In dit artikel lees je een korte historie van de toets en hoe wij deze inzetten in online marketing om goed te scoren.

 

GEDRAAG JE ONLINE
In 2000 heeft computerprogrammeur Derek Arnold deze dag gelanceerd. Dit deed hij omdat mensen op social media veel met Caps Lock typen. Dit wordt gezien als schreeuwen en niemand zit daarop te wachten volgens hem. Het is dan ook de bedoeling dat er op deze dag minder met Caps Lock wordt getypt en we ons als beschaafde burgers gedragen op online platformen. Natuurlijk heeft dit in het verleden hartstikke averechts gewerkt en zie je vandaag een hoop woorden in hoofdletters voorbijkomen. Er is nog een tweede dag die Caps Lock Day wordt genoemd: 28 juni. Ook deze dag is door Derek Arnold in het leven geroepen. Deze dag staat in het teken van het overlijden van de Amerikaanse televisiepersoonlijkheid Billy Mays.

 

WAAR KOMT CAPS LOCK EIGENLIJK VANDAAN?
De Caps Lock toets is oorspronkelijk gemaakt voor mensen met een handicap. Op de typmachine hadden een aantal gehandicapten moeilijkheden met het indrukken van twee toetsen tegelijk. Ook was de Shift toets over het algemeen best zwaar om in te drukken met je pink. Hier werd de Shift Lock aan toegevoegd. Die kon je tegelijk indrukken waardoor vervolgens Shift ingedrukt bleef om achter elkaar hoofdletters te typen. Uiteindelijk kreeg de Shift toets gewoon zijn eigen knop en de Caps Lock ook. Dit was handiger op computers en later laptops.

 

Alles over Caps Lock lees je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Caps_lock

 

ONLINE MARKETING EN CAPS LOCK
Als online marketingbureau is Caps Lock erg handig. Maken wij een landingspagina voor een bedrijf en moet een stukje tekst opvallen of iets speelser in beeld komen? Dan zetten wij dit in Caps Lock om dit eruit te laten springen. Geheid dat dit stuk tekst een blikvanger is en tussen alle andere tekst opvalt.

Zo doen wij dit ook in advertenties op Facebook. We willen dat onze klanten opvallen in de grote warboel aan advertenties en berichten online. Naast het gebruik van leuke emoji’s zetten wij daarom ook Caps Lock regelmatig in. Het onderwerp van het bericht valt zo meteen op en acties knallen eruit. Natuurlijk beperken we het gebruik van Caps Lock wel tot een aantal woorden, afschrikken is ook weer niet de bedoeling.

Voor Googleadvertenties proberen we niet ‘schreeuwend’ in het oog te vallen. Om subtiel toch op te vallen zetten we hier hoofdletters in die niet elkaar opvolgen. Bijna ieder woord in de advertentie beginnen we met een hoofdletter om op te vallen. Zo lichten we belangrijke punten zoals diensten en USP’s uit.

Wil jij online opvallen met jouw bedrijf? Vraag een gratis online marketing scan aan en laat ons uitzoeken waar kansen liggen in de online marketing van je online marketing, met of zonder Caps Lock.