Hoe verbeter ik mijn kwaliteitsscore in Google?

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, zo ook in Google. Wanneer je in Google adverteert worden jouw advertenties namelijk beoordeeld aan de hand van 3 verschillende punten, namelijk:

  • verwachte klikfrequentie
  • advertentierelevantie
  • ervaring op de bestemmingspagina

Op basis daarvan ontstaat een gemiddelde kwaliteitsscore. Hoe hoger dit cijfer, hoe minder je betaalt voor je advertenties. Je budget heeft hier dus geen invloed op. Bij Clickables streven wij ernaar om een zo hoog mogelijke gemiddelde kwaliteitsscore te genereren. Hieronder geven we per onderdeel aan hoe je zelf je score kan verbeteren.

  • Verwachte klikfrequentie: Hoe groot is de kans dat iemand die jouw advertentie te zien krijgt er op klikt? Met andere woorden: Hoe hoger je CTR (Click-Through Rate), hoe hoger je score hier is. Hierbij wordt gekeken naar eerdere klikprestaties van je advertenties. De advertentiepositie, extensies en advertentie-indelingen worden hier uitgesloten omdat deze van invloed zijn op de prominentie en zichtbaarheid van je advertentie en het anders niet eerlijk is.
  • Advertentierelevantie: Sluiten de zoekwoorden die je hebt ingegeven aan bij de advertentie? Bijvoorbeeld: Wanneer iemand zoekt op ‘begraven hond’, is deze niet op zoek naar een uitvaartondernemer. Een lage score duidt erop dat je advertenties te algemeen of te specifiek zijn. Verbeter deze score door de zoektermen terug te laten komen in de advertentietekst.
  • Ervaring op de bestemmingspagina: Dit is de ervaring die iemand heeft van de landingspagina waar hij op komt nadat hij op jouw advertentie heeft geklikt. De landingspagina moet zoveel mogelijk aansluiten bij het onderwerp van de advertentie. Dit kan dus per advertentie-onderwerp verschillen. Het is daarom niet slim om alle advertenties op je homepage te laten landen. Om deze score te verbeteren, kan je specifieke pagina’s aanmaken om in te zetten voor je Google-campagnes. De zogenaamde ervaring op de bestemmingspagina bestaat uit de tijd dat bezoekers op de pagina blijven en of er interactie is (klikken ze op links of vullen ze formulieren in?).

Als je nog vragen hebt over jouw Google advertenties dan kan je daarmee altijd bij ons terecht!