Heb je moeite met het vinden van personeel voor jouw sportschool? Dat snappen we, de momenteel krappe arbeidsmarkt maakt het er niet makkelijker op.  

Zo is er volgens het UWV in bijna alle beroepsgroepen sprake van krapte, wat betekent dat de markt voor werkzoekenden nu heel gunstig is vanwege de vele openstaande vacatures. Daarentegen hebben bedrijven moeite met het vervullen van openstaande vacatures. Hoe onderscheid je je dus van de rest? Je moet echt opvallen tussen alle concurrentie! 

In de fitnessbranche kunnen de gevolgen van een personeelstekort groot zijn, namelijk dat je sportschool vroegtijdig moet sluiten of zelfs volledig moet sluiten. Andere gevolgen kunnen zijn dat trainers intern niet goed kunnen worden opgeleid of dat potentiële klanten niet na gebeld kunnen worden.  

Wil je dit voorkomen? 

Zet recruitment marketing in!

Als je online marketing strategisch inzet, kan dit je helpen bij het vinden van nieuwe medewerkers. Hoe je dit doet? Wij vertellen het je! 

  • 1. Bepaal eerst je doelgroep

    Met online marketing kun je je focussen op een gerichte doelgroep. Zoek je een trainer? Of een receptioniste? En in welk dienstverband? Deze factoren zijn belangrijk om mee te nemen in je vacature advertentie. Daarnaast kun je nadenken over demografische kenmerken, zoals leeftijdscategorie en woonplaats. Door met je advertentie te targetten op deze doelgroep bereik je alleen de mensen die aansluiten bij dit profiel! 

  • 2. Kies het juiste online kanaal 

    Denk goed na over welk kanaal past bij jouw doelgroep. Je hebt de keuze uit verschillende kanalen met ieder zijn eigen doelgroep. Zo wordt LinkedIn voornamelijk gebruikt door hoger opgeleiden, terwijl er op Facebook en Instagram een breed en gevarieerd publiek actief is. Facebook en Instagram liggen misschien niet voor de hand, maar zijn beide geschikt om nieuwe medewerkers te werven! Zo kun je via deze kanalen goed aan je employer brand werken en daarnaast zijn deze kanalen het meest geschikt als je voor een persoonlijke benadering wilt gaan. 

  • 3. Hoe val je op met je vacature? 

    Wat is je concurrentievoordeel? Waarin onderscheid je je? Dit is waar je het verschil mee kunt maken voor werkzoekenden! Gebruik je onderscheidende vermogen zowel in het beeldmateriaal als in de tekst. Het eerste wat opvalt is het beeldmateriaal. Zorg dus dat je een pakkende foto of video gebruikt! Vervolgens vertel je in de tekst meer over jouw sportschool, wat je zoekt in een nieuwe medewerker en wat het de potentiële kandidaat oplevert. Zorg dat zowel het beeldmateriaal en de tekst past bij jouw sportschool! 

  • 4. Hoe bereik je de juiste mensen?

    Targeting is het nieuwe recruitment! Door met adverteren de juiste targeting in te stellen, bereik je ook de juiste mensen. Je stelt alle demografische kenmerken in van de doelgroep die je wilt bereiken. Daarnaast zorgt een remarketing campagne ervoor dat je top-of-mind blijft bij deze doelgroep. Zo is de ideale kandidaat dus sneller gevonden!

Heb je moeite met het invullen van personeel? We denken graag met je mee!  

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Ook interessant voor jou?

Ook interessant voor jou?