Welke concurrenten adverteren ook?

Wij helpen bedrijven via Google AdWords doelgericht te adverteren en omzet te genereren. Advertenties bovenaan de zoekmachines verleiden internetters om de website te bekijken en over te gaan tot actie. Het analyseren van andere adverteerders die op dezelfde campagne onderwerpen actief zijn, kan veel nuttige inzichten opleveren.

Zoals wij wel vaker zeggen; de concurrent zit ook niet stil! Wanneer iemand in Google zoekt op bepaalde zoekwoorden, dan ziet hij/zij de advertenties bij de normale zoekresultaten. Op sommige onderwerpen staan veel advertenties. Op andere onderwerpen zijn niet veel adverteerders actief.

Als adverteerder is het dan ook erg interessant om de eigen advertentiecampagnes en positie te vergelijken met die van de online concurrentie. Zo is het mogelijk om te zien welke concurrenten in ‘dezelfde vijver vissen’ en hoe zij presteren. Deze informatie kan de beheerder van de campagnes vervolgens meenemen om aanpassingen in de advertentiecampagnes te maken.

Belangrijke gegevens om in de gaten te houden

Klanten van Clickables krijgen maandelijks een rapportage toegestuurd met inzicht in de campagne statistieken. En ieder kwartaal komt hier ook een overzicht bij van de online concurrentie die op dezelfde onderwerpen adverteert. Een voorbeeld daarvan staat hieronder. 
In dit overzicht staan de volgende belangrijke begrippen:

  1. Domein van zichtbare URL

Deze kolom toont deelnemers in dezelfde ‘veiling’ van zoekwoorden. Dit zijn directe concurrenten die in dezelfde categorie adverteren op Google.

  1. Vertoningspercentage

Dit percentage ontstaat door het aantal vertoningen dat een advertentie heeft ontvangen, gedeeld door het aantal geschatte vertoningen waar de advertentie voor in aanmerking kwam. Dit zijn onder andere kwaliteitsscores, biedingen en targetinstellingen die bepalen of een advertentie in aanmerking komt voor vertoning. Een percentage van boven de 50 procent is zeker aan te raden. Hoger is natuurlijk nog beter.

  1. Gemiddelde positie

In deze kolom staan de gegevens die aangeven op welke positie de advertenties van concurrenten gemiddeld staan. De grote spelers in de markt staan vaak op plaats 1, de duurste positie. Dit komt ook mede omdat zij vaak met een groter budget werken. Een gemiddelde positie tussen de 2 en 3 is een goed resultaat.

  1. Percentage bovenaan de pagina

Deze kolom toont percentages hoe vaak Google de advertentie weergeeft boven de organische zoekresultaten (dus advertentieplek 1 t/m 4).

Voorbeeld scenario’s

Sommige concurrenten zullen een laag vertoningspercentage hebben, maar een hoge positie en een hoog percentage bovenaan de pagina. Dit kan erop duiden dat deze concurrent zich focust op een beperkt aantal termen, maar daar dan ook vol op inzet. Concurrenten met een lage positie en een laag percentage bovenaan de pagina zijn juist veel minder zichtbaar.

Wat doen we met deze statistieken?

Een laag vertoningspercentage kan erop wijzen dat het budget verhoogd zou moeten worden om meer vertoningen bij relevante bezoekers te realiseren. Wanneer we zien dat advertenties van directe concurrenten vaak op een hogere positie worden vertoond, kunnen we besluiten om het bod aan te passen of om de kwaliteitsscore van de gekoppelde webpagina te verbeteren.