Hoe gebruik je Heading Tags (H1, H2, H3) voor SEO?

SEO Heading tags handleiding

Een korte handleiding over het gebruik van Heading Tags.

Heading tags zijn een van de belangrijkste onderdelen die Google controleert op jouw pagina. Aan de hand van deze tags maken zij namelijk een inschatting waar de pagina over gaat. Om een duidelijk beeld te krijgen over deze heading tags, kun je jouw pagina zien als een boek. In jouw boek staan hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen die samen het geraamte vormen. Dit geraamte wordt dan weer op de webpagina doorvertaald naar de ‘’Heading Tags’’ bestaande uit H1 (het hoofdstuk), H2 (de paragraaf) en H3 (de subparagraaf).

Nu je globaal weet wat deze heading tags inhouden, vraag je je natuurlijk af hoe je deze optimaal kunt gebruiken voor jouw pagina. Daar gaan we nu verder op in, zodat ook jij gemakkelijk een SEO-pagina kunt schrijven. Wil je meer tips op het gebied van SEO, zodat je nog beter kan scoren op Google? Bekijk dan onze Belangrijke tips voor het schrijven van een SEO-pagina.

H1 – (de kop)

De H1 van een pagina is de eerste kop van een artikel. Deze kop omschrijft kortweg het onderwerp van de tekst die op je pagina staat. Het is belangrijk om te onthouden dat je deze titel altijd de H1 tag geeft. Dit zorgt er namelijk voor dat Google sneller ziet waar jouw pagina over gaat, zodat deze beter vindbaar wordt voor potentiële bezoekers. Er is maar plaats voor één H1 tag per pagina, want zodra je er meerdere zou toevoegen snappen zoekmachines niet meer waar de pagina nu daadwerkelijk over gaat. In veel CMS-systemen (zoals bijvoorbeeld WordPress) wordt de H1 tag automatisch groter en dik gedrukt weergegeven, zodat ook de webpagina bezoekers in één oogopslag kunnen zien waar de pagina over gaat.

Heading tags op clickables pagina

 

H2 & H3 – (de tussenkoppen 2 en 3)

Om structuur en duidelijkheid op je pagina te scheppen, raden wij van Clickables aan om naast de H1 tag ook H2 en H3 tags (de tussenkoppen) toe te voegen. Er zijn ook CMS-systemen die zelfs een H6 tag hebben, maar dat is eigenlijk overbodig. Je moet namelijk in je achterhoofd houden dat hoe lager het tag nummer is, hoe meer waarde deze heeft voor Google. De H1 tag is dus krachtiger dan de H2 tag en de H2 tag is op zijn beurt dan weer krachtiger dan een H3 tag.

Zorg er wel voor dat er ten alle tijden een logische volgorde van de tags gebruikt wordt. Het doel van je pagina is dat website bezoekers deze lezen én niet om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Door het gebruik van heading tags creëer je gelijk structuur aan je pagina, waardoor je twee vliegen in één klap vangt!

Wanneer je aan de hand van je broncode de heading tags wilt aanpassen of controleren, is daar een gemakkelijke manier voor. Voor kop 3 (H3) is dat bijvoorbeeld <h3>tussenkop 3</h3>.

Nog beter scoren in Google

Nieuwsgierig geworden naar onze overige SEO-tips? Bekijk dan onze Belangrijke tips voor het schrijven van een SEO-pagina.