De 3 meest gestelde vragen over Google-campagnes

Ben jij onlangs begonnen met adverteren in Google? Dan is het slim om dit artikel eens door te lezen. Hieronder leggen we namelijk uit hoe het komt dat jij je eigen advertenties niet kan zien en hoe je je advertentiepositie kan verbeteren. Daarnaast vertellen we waarin wij je kunnen helpen om je campagnes zo goed mogelijk te laten scoren!

Hoe zie ik mijn eigen advertenties?

Je kan je eigen advertenties in Google terugvinden door de zoekwoorden in te geven die zijn gebruikt in de campagne. Doe dit in incognito-modus zodat eerdere zoekopdrachten geen invloed hebben op de resultaten die je te zien krijgt. Wanneer je jouw advertenties dan niet terugvindt, kan het zijn dat je budget voor die dag al is gebruikt.

Tip: Ben je klant bij ons? Dan ben je altijd vindbaar op je eigen bedrijfsnaam! De andere zoekwoorden waarop we voor jou adverteren kan je altijd bij ons opvragen. 

Waarom sta ik niet bovenaan?
De zoekresultaten van Google zijn als volgt opgebouwd:

  • Bovenaan de pagina worden maximaal 4 advertenties weergegeven;
  • Daaronder komen de SEO-zoekresultaten;
  • Helemaal onderaan de pagina is nog plek voor 3 advertenties.

Over het algemeen geldt dat de eerste 3 zoekresultaten de meeste klikken krijgen. Wij sturen er altijd op bij dat je daarbij zit!

De positie van je advertentie wordt bepaald door de advertentierangschikking. Dat is een combinatie van het budget, de advertentiekwaliteit, de context van de zoekopdracht en het verwachte effect van je advertentie. Google heeft hier zijn algoritme voor.

Mocht je dus (nog) niet bovenaan de zoekresultaten staan, dan kan de reden hiervoor zijn omdat je lager scoort op de advertentierangschikking dan je concurrenten. Hoe je dit kan verbeteren? Lees dan nog even verder.

Heb ik zelf invloed op de plaats van mijn Google advertenties?
Dat heb je zeker, en wel op 2 manieren:

  1. Budget: Je kan simpelweg je bod verhogen. Dit lijkt de gemakkelijkste oplossing, maar op de lange termijn heb je hier niet veel aan. De kans bestaat namelijk dat je wordt overboden door concurrenten en veel meer geld uitgeeft dan eigenlijk nodig is. Echter is het soms wel nodig om wat meer budget in een campagne te steken. Zo is het mogelijk dat je huidige budget niet toereikend is om op plaats 1, 2 of 3 te komen. Door je bod voor specifieke zoekwoorden (de zoekwoorden die het vaakst worden gebruikt) te verhogen, zal je positie verbeteren. Een verhoging van het budget heeft wel effect op je resultaten.
  2. Kwaliteitsscores: De kwaliteitsscore is het cijfer dat Google geeft aan jouw advertenties. Dit cijfer is gebaseerd op eerdere klikprestaties van je advertentie, de relevantie van de advertentie bij de ingegeven zoekwoorden en de ervaring op de landingspagina. Je budget heeft hier dus geen invloed op. Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder je hoeft te betalen voor je advertentie. Dat is dus ook waar wij naar streven en op aansturen. Lees meer over de kwaliteitsscore en hoe je deze kan verbeteren, in deze blog.

Wat doen jullie om mijn resultaten te verbeteren?
In de beginperiode van een campagne houden wij de resultaten nauwlettend in de gaten. Mochten advertenties minder goed lopen dan gewenst, gaan we allereerst schuiven in budget. Google geeft aan op welke woorden het meeste wordt gezocht en dus het meest interessant zijn, hier zetten we vervolgens meer geld op dan op advertenties met lagere slagingskans.

Daarnaast zullen we, zoals eerder aangegeven, streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore. Dit doen we door de zoekwoorden zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de advertenties en door de landingspagina te optimaliseren.

Op basis van deze gegevens sturen we de campagnes wekelijks bij om de beste resultaten te behalen voor zo min mogelijk budget.

Als je nog vragen hebt over jouw Google-advertenties dan kan je daarmee altijd bij ons terecht!