How to: Google Ads vergelijken met concurrenten

Wij helpen bedrijven via Google AdWords doelgericht te adverteren en omzet te genereren. Advertenties bovenaan de zoekmachines verleiden zoekers om de website te bekijken en over te gaan tot actie. Het analyseren van andere adverteerders die op dezelfde campagne-onderwerpen actief zijn, kan veel nuttige inzichten opleveren.

Zoals wij wel vaker zeggen; de concurrent zit niet stil! Wanneer iemand in Google bepaalde zoekwoorden intoetst, dan ziet hij de advertenties boven de reguliere zoekresultaten. Op het ene onderwerp wordt meer geadverteerd dan op het andere onderwerp. Het is daarom belangrijk om jouw campagnes en posities te vergelijken met die van de concurrent. Zo zie je welke concurrenten er in dezelfde vijver vissen, hoe zij hun advertenties insteken en hoe deze presteren. Deze informatie kan je weer meenemen om jouw eigen campagnes aan te passen en je positie te verbeteren.

Belangrijke gegevens om in de gaten te houden

Klanten van Clickables ontvangen maandelijks een rapportage met inzicht in de campagne-statistieken. Daarnaast maken we ook concurrentieanalyses waarbij je ziet hoe jouw campagnes scoren ten opzichte van jouw online concurrenten. Zie hieronder een van de onderdelen van een concurrentieanalyse.


In dit overzicht staan de volgende belangrijke begrippen:

  1. Domein van zichtbare URL

Deze kolom toont de belangrijkste deelnemers in dezelfde ‘veiling’ van zoekwoorden. Dit zijn dus jouw directe concurrenten die op hetzelfde onderwerp adverteren in Google.

  1. Vertoningspercentage

Dit laat zien hoe vaak jij daadwerkelijk vertoond bent als percentage van het aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Dit percentage is afhankelijk van de biedingen, jouw kwaliteitsscore, targetting, etc. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.

  1. Gemiddelde positie

Dit cijfer geeft aan op welke plaats jouw advertenties en die van jouw concurrenten gemiddeld genomen zijn geëindigd. De grote spelers in de markt staan vaak op plaats 1, de duurste positie. Een gemiddelde positie tussen de 2 en 3 is een net resultaat.

  1. Percentage bovenaan de pagina

Dit percentage wil zeggen hoe vaak jouw advertentie op de eerste pagina boven de organische resultaten bent geëindigd. Dat wil zeggen advertentieplek 1 t/m 3.

Voorbeeld scenario’s

Het is mogelijk om een laag vertoningspercentage hebben, maar een hoge positie en een hoog percentage bovenaan de pagina. Dit duidt erop dat deze adverteerder zich focust op een beperkt aantal termen, maar daar dan wel vol op inzet. Dat is beter dan een hoog vertoningspercentage maar een lage positie en laag percentage bovenaan de pagina. Dan wordt je namelijk wel vaak vertoond, maar ben je minder zichtbaar. En omdat zoekers vaak op een van de eerste resultaten klikken, zullen ze jouw advertentie niet eens zien.

Wat doen we met deze statistieken?

Een laag vertoningspercentage kan erop wijzen dat het budget verhoogd moet worden om meer vertoningen bij relevante bezoekers te realiseren. Wanneer we zien dat advertenties van directe concurrenten vaak op een hogere positie worden vertoond, kunnen we besluiten om het bod aan te passen of om de kwaliteitsscore van de gekoppelde webpagina te verbeteren. Zo zijn er nog talloze opties om deze resultaten te verbeteren en jouw advertenties beter te laten renderen.