Tegenwoordig maken veel bedrijven gebruik van een chatfunctie. Dit waren eerst chats met echte medewerkers, maar dit wordt steeds vaker overgenomen door de zogenoemde “Chatbot”. De reden hiervoor is omdat een Chatbot veel voordelen kent.

Hieronder delen wij de zeven voornaamste voordelen van een Chatbot.

Geschikt voor zowel leisure, fitness en uitvaart

Een Chatbot, geautomatiseerde gesprekspartner, is inzetbaar voor vrijwel elke onderneming of branche met een website. Bemanning van de chat is niet nodig, dus extra personeel ook niet. Voor zowel fitness, leisure en uitvaart kan de chatbot worden ingezet. Je stuurt je bezoekers namelijk snel en gemakkelijk naar de juiste pagina.

Altijd beschikbaar

Het verschil tussen een medewerkers-chat en een Chatbot is dat een Chatbot 24/7 bereikbaar is. Hier haal je ook je voordeel uit. 

Laagdrempelig contact

Naast het feit dat een chatbot goed is voor jou als onderneming geeft het ook voordelen aan jouw website bezoekers. Een chatbot is erg laagdrempelig waardoor contact met een bedrijf opnemen veel gemakkelijker is. Met één druk op de knop is de chat al gestart en kan een klant al zijn vragen stellen zonder eerste allerlei gegevens in te voeren. 

Geen wachttijden, wel snelle respons

Een chatbot kent geen wachttijden. Dit betekent dat er geen maximaal aantal gebruikers aan te pas komt. Alle bezoekers op je website kunnen dus op hetzelfde moment gebruik maken van de chatbot. Daarnaast geeft een chatbot binnen enkele seconden een reactie. Hierdoor hebben klanten snel antwoord op hun vragen en hoeven ze niet heel de website door te zoeken.

Goedkoop

Zodra te chatbot live is neemt deze de plek in van eventuele (betaalde) medewerkers. Een chatbot heeft toegang tot alle informatie waardoor het niet meer hoeft via de telefoon of per mail. Iemand moet de chatbot bouwen, wat kosten met zich mee zal brengen. Echter, als de chatbot eenmaal staat zal het weinig kosten met zicht meebrengen. 

Leren en verbeteren

Terwijl je chatbot online staat en wordt gebruikt, slaat deze data op. Deze data kan je gebruiken om inzicht te krijgen in bezoekersgedrag. Zijn er problemen of vragen die vaak voorkomen? Dan kan je je chatbot hierop aanpassen zodat deze nóg gebruiksvriendelijker wordt. Maar je kan hier natuurlijk ook op inspelen door bijvoorbeeld nieuwe diensten aan te bieden of een aparte pagina op je website te maken waar veelvoorkomende vragen worden beantwoord. 

Omzet realiseren

Je kan een chatbot met verschillende doelen inrichten. Een van deze doelen is bijvoorbeeld om omzet te realiseren. Door de juiste vragen te stellen in de chatbot kan je achterhalen waar de behoefte van de websitebezoeker ligt. Zo kan je ze introduceren met jouw producten/diensten die hierop aansluiten. Door in de chatbot essentiële gegevens uit te vragen (naam en telefoonnummer) kan je degene later persoonlijk terugbellen met meer informatie over het desbetreffende product/dienst. Op deze manier kan je nieuwe klanten/leden genereren.

De mogelijkheden van een chatbot zijn eindeloos. Ben jij benieuwd naar wat een chatbot voor jouw website kan betekenen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je graag verder. 

Plan een gratis adviesgesprek in

Ook interessant voor jou?

Ook interessant voor jou?