3 veel gestelde vragen over Facebook-advertenties

Wil jij in Facebook adverteren maar ben je bang voor (negatieve) reacties? Of wil je weten welke graadmeters aangeven of jouw advertentie goed loopt? Het is natuurlijk goed om te weten waar je rekening mee moet houden als je in Facebook gaat adverteren. Hieronder geven we antwoord op 3 veel gestelde vragen inclusief handige tools, tips en tricks.

Hoe zie ik mijn eigen advertenties?
Als je je eigen advertentie-account beheert, kan je voorbeelden van gemaakte advertenties in dat account bekijken. Maar wanneer je een bureau inschakelt om voor jou op Facebook te adverteren, gebruiken zij vaak een eigen advertentie-account waardoor jij hier geen inzicht in hebt. Gelukkig heeft Facebook een tool ontwikkeld, de Advertentiebibliotheek , waar je actieve advertenties kan bekijken. Dit kan niet alleen van je eigen bedrijf, maar van alle adverteerders in Facebook! Je kan de Advertentiebibliotheek daarom gebruiken om te kijken waar jouw concurrenten mee adverteren of om inspiratie op te doen.

Wat doe ik met (negatieve) reacties?
Reacties op advertenties of berichten zijn geheel afhankelijk van hoe deze wordt ingezet. Hiermee bedoelen we niet alleen de opmaak, maar ook de frequentie waarmee mensen jou langs zien komen in hun tijdlijn.
Als iemand, om welke reden dan ook, besluit een reactie onder jouw advertentie te plaatsen, krijg je hier een melding van. Ons advies is om vrijwel altijd op een reactie te reageren met een emoji of een opmerking. Negatieve reacties kun je ombuigen met een vriendelijke en behulpzame opmerking. Is de reactie onredelijk of niet om te buigen, is het ook mogelijk een reactie te verbergen.

Tip: Verberg een negatieve reactie door op de 3 puntjes rechts bovenin de reactie te klikken en ‘reactie verbergen’ te selecteren. De reactie is nu alleen nog zichtbaar voor degene die hem heeft geplaatst. 

Hoe weet ik of een Facebookadvertentie goed loopt? (klantvraag)
Iedere campagne die wij online zetten heeft een doel. Dit kan simpelweg naamsbekendheid zijn, maar ook inschrijvingen van een formulier via een landingspagina. Resultaten van dit laatste merk je door de mailtjes die je ontvangt via het formulier van de pagina die wij instellen. De naamsbekendheid is iets moeilijker om te meten, dit is dan ook voor op de lange termijn van nut.

Heb je van je klantmanager een mailtje gekregen dat de campagne live staat, maar krijg je nog geen ingevulde formulieren toegestuurd via de mail? Geen paniek! Het kan ongeveer 3 dagen duren voor de campagne is opgenomen in het Facebook algoritme en deze voor resultaten gaat zorgen. Daarbij heeft het Facebookteam van Clickables iedere maandag een meeting om alle Facebookcampagnes na te kijken en eventueel te verbeteren. Wij zien dus wekelijks of jouw campagne wel of niet presteert en sturen bij om de resultaten te verbeteren!

Facebook resultaten delen we ook graag met je. Daarom zit in iedere maandelijkse rapportage een overzicht van de prestaties van Facebook voor jouw onderneming.

Hoe kan ik zelf de resultaten van mijn advertentie monitoren?
Zoals hierboven aangegeven kan je niet verwachten dat een nieuwe campagne direct geweldige resultaten behaalt. Het Facebook algoritme heeft even tijd nodig waardoor je na 3 dagen pas conclusies kan trekken uit de behaalde resultaten. Alle resultaten zijn terug te vinden in het advertentiebeheer.

Tip: Klik onder kolommen op ‘Kolommen aanpassen…’ en selecteer hier de belangrijkste statistieken zodat je in een oogopslag ziet wat je wil zien.

Afhankelijk van het doel van jouw advertentie, kijk je naar bepaalde statistieken. Als je als doel hebt om meer bekendheid te creëren, dan kijk je naar het Bereik, dit zegt namelijk aan hoeveel verschillende personen jouw advertentie is getoond. Is je doel om meer verkeer op jouw website te krijgen, dan zijn Klikken (alle) een goede graadmeter. Dit is simpelweg het aantal keer dat er op de advertentie is geklikt. De Klikken in verhouding tot het Bereik noemen we de CTR, Click-Through Rate. Tot slot kijk je naar Websiteleads en Kosten per lead als je conversies wilt behalen.

Daarnaast kan je ook kijken naar de Kwaliteitsscore, het Betrokkenheidspercentage en het Conversieratio kijken. Dat zijn scores die Facebook aan je advertenties geeft. Hoe beter deze score is, hoe relevanter jouw advertenties zijn en daardoor zullen je kosten ook lager zijn. Deze scores zijn altijd in vergelijking met andere adverteerders op de markt of op de doelgroep. Maar let op: Bij dynamische campagnes worden deze scores niet gegeven omdat daar te veel combinaties zijn om te beoordelen.

Tot slot is het belangrijk om de Frequentie van je campagne in de gaten te houden. Dit houdt in hoe vaak iemand jouw advertentie op een dag ziet. Wanneer iemand jouw advertentie meerdere keren per dag ziet, kan er irritatie ontstaan. Zorg er dus voor dat deze onder de 3 blijft.

Als je nog vragen hebt over Facebook-advertenties, kan je altijd bij ons terecht!