• Home
  • Blog
  • Nieuws
  • De Google BERT update – grootste Google-update in vijf jaar

De Google BERT update – grootste Google-update in vijf jaar

Wat houdt de Google BERT update nu in?

Op 25 oktober 2019 heeft Google de grootste algoritme update in vijf jaar tijd bekend gemaakt. Om betere resultaten te tonen bij ingewikkelde zoekopdrachten, heeft Google wijzigingen in het algoritme aangebracht. BERT staat voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Door dit nieuwe algoritme begrijpt Google de context van de zoekvragen beter. Het voorbeeld hieronder geeft een zoekopdracht van een Braziliaan die naar Amerika wil reizen:

Bron: Search Engine Journal

In de zoekresultaten zie je dat de Braziliaan vóór de BERT update een artikel te zien krijgt over Amerikanen die naar Brazilië willen reizen, terwijl het juist gaat over Brazilianen die naar Amerika willen reizen. Door de nieuwe BERT update weet Google de context van zoekopdracht beter te interpreteren en krijgt de Braziliaan na de BERT update de officiële website van de Amerikaanse ambassade in Brazilië als zoekresultaat.

Inspelen met SEO en de nieuwe BERT update

Om organisch goed gevonden te worden in Google is zoekmachineoptimalisatie altijd nodig. Relevante en natuurlijke teksten krijgen met de nieuwe BERT update voorrang op onoverzichtelijke en gekopieerde teksten. Natuurlijk taalgebruik wordt beter begrepen en het gaat erom dat je met je website ook daadwerkelijk toegevoegde waarde levert. Er kan gelet worden op de volgende pijlers na deze nieuwe BERT update:

  • Kom met unieke content en geef antwoord op vragen: Zorg dat je pagina´s antwoord geven op veel gestelde vragen. Hierdoor wordt je relevanter in Google en daarnaast heeft dit ook nog eens voordelen voor voice search die met de BERT update nóg belangrijker gaat worden.
  • Zorg voor een duidelijke structuur van je website: Vóór de update was dit ook al belangrijk, maar met de nieuwe update lijkt dit nog belangrijker te worden. Google zal de structuur van de website beter gaan bekijken waardoor het de context van teksten beter zal kunnen indexeren. Zo begrijpt Google beter waar jouw website over gaat.
  • Snelle pagina’s krijgen voorrang: Google houdt van snelle websites. Met de nieuwe BERT update wordt snelheid nog belangrijker. Hoe sneller de pagina’s van jouw website geladen kunnen worden, hoe beter jouw website zal presteren in SEO.
  • Het belang van een interne link structuur: De update van Google vraagt om een duidelijke en relevante interne linkstructuur. Zo kun je pagina’s met elkaar linken en aanvullende input geven over bepaalde onderwerpen.

Hoe kan Clickables helpen?

Wanneer de BERT update in Nederland uitgerold zal worden, is nog niet exact bekend. Het is vooral belangrijk om je website goed in de gaten te blijven houden en te werken aan de bovengenoemde pijlers. Zorg dat de basis van je website op orde is, kijk hierbij dus goed naar de content en techniek van je website. Clickables kan je hier uiteraard bij helpen. Mocht je nog vragen hebben dan helpen wij je graag verder!