De voordelen van een contentkalender [download]

In deze roerige tijden is het, nog meer dan normaal, belangrijk om in contact te blijven met jouw klanten. De eenvoudigste manier om dit te doen is door regelmatig iets interessants te posten op jouw social media-kanalen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want moet je dan iedere week iets leuks bedenken? En wat nou als je even niks te melden hebt? In deze blog bieden we je een eenvoudige oplossing voor alle bovenstaande problemen: Een contentkalender.

Hoe gebruik je een contentkalender?

Een contentkalender is niets meer dan een eenvoudig bestandje waarin jij posts voor de komende periode vastlegt. Hieronder wordt in enkele stappen uitgelegd hoe je te werk kan gaan:

  • Creëer content: Maak het jezelf gemakkelijk door te werken aan de hand van thema’s. Deze kan je wekelijks of maandelijks terug laten komen. Denk hierbij aan een motiverende quote op maandagochtend of een samenvatting van mijlpalen aan het einde van iedere maand. Belangrijk hierbij is dat je inspeelt op de tijd van het jaar (het seizoen, nationale feestdagen, het laatste nieuws, evenementen, lokale ontwikkelingen…). Voorbeeld van leuke onderwerpen en thema’s voor je content vind je verderop in deze blog.

Investeer maandelijks 1 (mid)dag om al je content voor de komende 4 weken te bedenken en in te plannen.

  • Leg de content vast in de contentkalender: Download hier gratis onze basis contentkalender en vul deze verder aan met jouw posts. Zo houd je een duidelijk overzicht voor jezelf waar je volgend jaar eventueel weer op terug kan grijpen. Uiteraard kan het zijn dat je van je contentkalender moet afwijken. Vooral in geval van rampen, ongevallen en crises is het belangrijk om goed te kijken naar wat je online zet.
  • Plan de posts vooruit: In Facebook is het mogelijk om de posts direct vooruit te plannen. Dat doe je als volgt
  1. Ga naar je bedrijfspagina en klik bovenin op ‘Publicatietools’.
  2. Klik daarna links op ‘Geplande berichten’.
  3. Klik rechts bovenin op ‘+ Maken’. Hierin schrijf je je post, zoals je normaal ook doet.
  4. Zodra je post klaar is, klik je op ‘Bericht plannen’. Hierin kan je een datum en tijd opgeven wanneer het bericht geplaatst moet worden.
  5. Wanneer je alle berichten hebt gepland, komen deze bij ‘Geplande berichten’ onder elkaar te staan

Wanneer je berichten ook in Instagram wilt posten, zal je een publicatietool moeten gebruiken. Een goede, gratis publicatietool die wij zelf gebruiken is www.buffer.com.

Voorbeeld van thema’s en onderwerpen:

  • Voorstellen van het team: Schrijf iedere maand een kort, persoonlijk stukje over een van je werknemers. Zo leren je klanten de gezichten achter jouw bedrijf kennen wat zorgt voor een persoonlijkere band.
  • Lid van de maand: Wanneer jouw bedrijf te maken heeft met leden, is het leuk om ook hen maandelijks in het zonnetje te zetten.
  • Evenementen: Denk hierbij niet alleen aan (inter)nationale evenementen zoals de Olympische Spelen en het EurovisieSongfestival, maar juist ook aan het lokale Bevrijdingsfestival in jouw woonplaats.
  • Mijlpalen: 5-jarig jubileum? Nieuwe werknemers? Een behaalde prijs? Je 100e klant? Allemaal leuke dingen om te delen met je klanten!
  • Acties: Natuurlijk zijn acties altijd goed om te delen op social media, want we blijven Nederlanders… 😉
  • Blogs en artikelen: Je kan ervoor kiezen om zelf blogs en artikelen te schrijven, maar je kan het jezelf ook gemakkelijk maken en enkele interessante blogs of artikelen van anderen delen.

Voorzie iedere post van een leuke afbeelding of video. Op Facebook is het ook mogelijk om polls en Q&A’s te plaatsen.

Tip: Promoot je posts! Slechts 10% van je likes ziet de berichten die je post. Dit kan je beïnvloeden door je posts betaald te promoten. Dit kan al vanaf € 1,- per dag per post. Niet al je posts zijn zinnig om te promoten. Maar je kan bijvoorbeeld iedere maand 2 posts kiezen die je ieder 15 dagen promoot.