TripAdvisor: een toevoeging voor je leisure onderneming.

TripAdvisor: een toevoeging voor je leisure onderneming.

TripAdvisor: een toevoeging voor je leisure onderneming.

Op Instagram, Facebook en Google zal je waarschijnlijk wel vaker content van bedrijven voorbij zien komen. Een platform waar je misschien niet direct aan denkt is TripAdvisor. Toch liggen er bij dit platform interessante kansen waar nog niet alle Leisure ondernemingen gebruik van maken. Je leest hier waarom TripAdvisor wél de moeite waard is om in te investeren. 

 

Wat is TripAdvisor? 

TripAdvisor is een online platform dat reizigers helpt bij het plannen en boeken van hun reizen. TripAdvisor is opgericht in 2000 en sindsdien is het platform aanzienlijk gegroeid. Waar reizigers eerst alleen aanbevelingen konden delen over hotels, kunnen gebruikers nu ook beoordelingen lezen en achterlaten voor restaurants, bezienswaardigheden, tours, luchtvaartmaatschappijen en meer.  

 

Waar wordt TripAdvisor voor gebruikt? 

TripAdvisor heeft meer dan 400 miljoen (!) actieve gebruikers verspreid over 190 landen. Deze gebruikers kunnen ervaringen lezen van anderen, maar ook hun eigen ervaring delen. Op TripAdvisor staan meer dan 8 miljoen locaties. Dit zijn hotels, restaurants, attracties, bezienswaardigheden en veel andere dingen binnen de Leisure branche.  

 

Nederland heeft een ruim aanbod aan activiteiten voor vrijetijdsbesteding. Als je in Amsterdam wil varen zijn er tientallen rederijen die een leuke boottocht aanbieden. Op zo’n moment is het gunstig om je te onderscheiden van andere ondernemers. Elke bezoeker wil een goede ervaring overhouden aan een uitje. Een onderneming met veel goede beoordelingen kunnen dus de keuze van de potentiële bezoeker beïnvloeden. 

 

1 miljard beoordelingen! 

Waarom zijn die ruim 1 miljard beoordelingen dan zo belangrijk? TripAdvisor speelt slim in op authenticiteit en vertrouwen. Omdat beoordelingen afkomstig zijn van echte reizigers, zoals jij en ik, hebben mensen de neiging om die beoordeling te geloven. Dit heeft ervoor gezorgd dat TripAdvisor en de daarop aanbevolen plekken, als betrouwbaar worden ervaren. 

 

Moet je actief zijn op TripAdvisor om beoordelingen te ontvangen? 

Nee, dit hoeft niet. Bezoekers kunnen altijd een nieuwe vermelding aanmaken waarin ze hun beoordeling plaatsen. Zonder claim als bedrijf op die vermelding heb je alleen geen invloed op hoe andere bezoekers je pagina zien. Dat imago is dan volledig afhankelijk van de beoordelingen die je van bezoekers hebt gekregen. 

 

Wat zijn de voordelen van het claimen van een vermelding? 

Als je ervoor kiest om de TripAdvisor vermeldingen te claimen, heb je uiteindelijk meer de touwtjes in handen. Je kan namelijk eigen foto’s uploaden en gegevens van vermeldingen aanpassen. Ook kan je reageren op beoordelingen. Als je bijvoorbeeld een slechte recensie hebt gekregen, kan het nuttig zijn om die personen een compensatie aan te bieden voor hun slechte ervaring. Dat zijn kleine dingen waar je je imago enorm mee omhoog kunt krikken. 

Daarnaast kan je de rest van het bedrijfsprofiel compleet maken met contactgegevens, openingstijden, prijzen en natuurlijk een call-to-action link om gelijk een reservering te plaatsen. TripAdvisor heeft handige analytische tools waarmee je belangrijke inzichten Een extra voordeel? Het is compleet gratis! 

 

Hoe claim je gratis je een vermelding van je onderneming?

Stap 1: surf naar TripAdvisor

Surf naar www.tripadvisor.nl/owners. Je komt dan op onderstaande pagina terecht.

TripAdvisor account claimen

Stap 2: Claim of vermeld jouw onderneming

Vul de locatie in waar je bedrijf gevestigd zit en typ je bedrijfsnaam is. Staat hij er al tussen? Dat betekent dat er al een vermelding is geplaatst over je onderneming. Staat hij er nog niet tussen? Geen paniek! Dan druk je op de knop: Vermeld het nu. Deze knop verschijnt als je de bedrijfsnaam invoert. Hier vul je alle gegevens in en ter controle worden je creditcardgegevens gevraagd. Wees gerust, daar zijn geen kosten aan verbonden.

Stap 3: Doorloop het proces

Vervolgens kom je in een nieuw scherm terecht. Onderaan de pagina van de vermelding kan je het claimproces starten. Heb je nog geen vermeldingen? Maak dan een locatie aan. Als er dan een beoordeling wordt geplaatst zal hij bij de vermelding komen die je al aangemaakt én geclaimd hebt.TripAdvisor kaartje

Stap 4: Reageer op en verzamel beoordelingen

Zorg ervoor dat je de beoordelingen bijhoudt. Reageer op de beoordelingen en denk mee met een bezoeker als diegene een negatieve beoordeling heeft achtergelaten. Merk je dat er weinig beoordelingen binnenkomen? Zet een bordje neer bij de receptie, toonbank, op tafels et cetera. Hierdoor maak je het laagdrempelig voor bezoekers om een beoordeling achter te laten.

 

Ik heb een claim geplaatst, en nu?

Goed bezig! Het is dus handig om je bedrijfsprofiel aan te vullen met informatie. Daarnaast zijn er nog een aantal tips die je kan gebruiken waarmee je organisch beter gevonden wordt.

  1. Actualiteit: Tripadvisor vindt het belangrijk om relevant te blijven. Zorg er dus voor dat je ook recentelijke beoordelingen ontvangt en niet alleen van een jaar geleden.
  2. Kwaliteit: Deze is misschien wat vanzelfsprekend, maar niet minder belangrijk. Een positieve beoordeling zorgt uiteraard voor een betere ranking.
  3. Kwantiteit: Hoe meer positieve beoordelingen je ontvangt, hoe betrouwbaarder je onderneming overkomt. Dit zal waarschijnlijk zorgen voor vertrouwen en daardoor meer bezoekers.

 

Is adverteren op Tripadvisor van toegevoegde waarde?

Het kan handig zijn om via Tripadvisor te adverteren. Er is in Nederland namelijk veel concurrentie binnen Leisure ondernemingen. Als rederij in Amsterdam zal je bijvoorbeeld niet de enige zijn die een rondvaart geeft door de Amsterdamse gracht en in Utrecht zal je niet als enige een lekkere pasta aanbieden. Om boven de andere uit te steken kan je voor een aantal euro per dag al adverteren. Maar wat levert dat nou op?

  • Zichtbaarheid vergroten: door te adverteren op Tripadvisor ben je beter vindbaar voor de miljoenen gebruikers van dit platform. Dit kan leiden tot een grotere naamsbekendheid.
  • Concurrentie: je onderneming wordt vertoond aan bezoekers die de beoordelingen van concurrenten bekijken.
  • Specifieke targetting: je bepaalt zelf wie je advertentie te zien krijgt. Op die manier kan je duidelijk targetten op je doelgroep. Denk aan criteria zoals locatie, demografie en reisgedrag.
  • Resultaten meten: Tripadvisor biedt analytische tools waarmee je de prestaties van een advertentie kan meten. Op die manier kan je goed aflezen wat wel werkt, of waarom iets niet aanslaat.

 

Travellers’ Choice Awards

Misschien heb je deze sticker wel eens in het raamkozijn van een ondernemer gezien. Deze award erkent bedrijven die een geweldige beoordeling ontvangen op Tripadvisor. De prijs wordt op basis van beoordelingen van de afgelopen 12 maanden opgesteld. De winnaars behoren tot de top 10% van de beste vermeldingen op Tripadvisor. Zo’n sticker is een goed voorbeeld van sociale validatie. Ondanks dat een passant niet eens op Tripadviser heeft gekeken, weet ze door die ene sticker dat dit een goede optie is. Welke ondernemer wil dat nou niet?

Meer tips? Deze vind je op onze blogpagina. Meer informatie over adverteren? Plan dan een gratis inspiratiesessie met ons in.

 

Vragen?

Michael helpt je graag verder met je uitdagingen.