Ben jij voorbereid op Consent Mode V2? Lees er alles over.

Ben jij voorbereid op Consent Mode V2? Lees er alles over.

Ben jij voorbereid op Consent Mode V2? Lees er alles over.

Wellicht heb je er al het een en ander over voorbij zien komen, maar volgens de Europese regelgeving van Digital Markets Act (DMA) zijn grote organisaties, zoals Google en Meta, voortaan verplicht zelf de gebruikerstoestemming (Cookie Consent) te verkrijgen.

Google heeft hiervoor Consent Mode V2 geïntroduceerd, waar adverteerders vanaf 1 maart 2024 verplicht aan moeten voldoen. Dit betekent dat de cookiemelding en meting op je domein uiterlijk die dag moet voldoen aan de Europese wetgeving. Lees er alles over in deze blog.

Dit houdt Consent Mode V2 in

Consent Mode V2 is een functie van Google die de gekozen optie in een cookiebanner registreert. Hiermee voorkomen zij dat data van websitebezoekers zonder toestemming voor marketingdoeleinden gebruikt wordt.

Is Consent Mode V2 niet goed geïmplementeerd, dan weigert Google de metingen van jouw website. Dit heeft alles te maken met de Cookiebanner op je website. Dit heeft een zeer negatieve impact op jouw Google-advertenties.

De gevolgen van een slechte implementatie

  • Je voldoet niet aan de AVG-wetgeving en loopt daarmee kans op boetes;
  • beperkte targeting opties: geen remarketing meer;
  • en je loopt de kans dat je account opgeschort wordt.

De enige kanttekening is dat de veranderingen kunnen zorgen voor een kleine daling in de data. Echter helpen tools als Google Ads Conversion Tracking en Verbeterde Conversies ons hierbij. Zo blijven advertenties nog altijd zeer relevant.

Zo voldoe jij aan Consent Mode V2

Om ervoor te zorgen dat jij op 1 maart voldoet aan Consent Mode V2, is het belangrijk dat je onderstaande stappen uitvoert, of laat uitvoeren.

Stap 1: Implementeer een Google gekeurd CMP op je website

Door te werken met een Google gekeurd CMP, Consent Marketing Platform, voldoe je het snelst aan de Consent Mode V2. Wij adviseren hierin Cookiebot, zij zijn partner van Google en voldoen aan alle Europese wetgeving. Liever een andere tool? Ook goed natuurlijk, mits de tool Google gekeurd is.

Zorg ervoor dat je de cookiebanner zo inricht, dat zo min mogelijk mensen de cookies weigeren. Dit zorgt ervoor dat er nog steeds zo veel mogelijk data verzamelt kan worden en daarmee advertenties gepersonaliseerd blijven voor een grote doelgroep.

Werk je al met een CMP? Dan mag je deze stap overslaan.

Stap 2: Stel de cookies AVG-proof in via Google Tag Manager

Na het instellen van een Google gekeurde cookiebanner ben je er nog niet. Het is nu essentieel dat de cookiemelding de juiste data verstuurt naar Google Tag Manager, met daarin wat de gebruiker wel en niet accepteert.

Deze acceptatie gaat aan de hand van verschillende (onderstaande) consent niveaus. De blauwe kenden we nu ook al, de gele zijn er bijgekomen met Consent Mode V2. Hieronder lichten we de niveaus kort toe:

  • Analytics_storage: data uitlezen voor analytische doeleinden
  • Ad_storage: data uitlezen voor Google Ads, bijv. conversies
  • Ad_user_date: data versturen naar Google voor advertentiedoeleinde
  • Ad_personalization: data versturen naar Google en gebruiken voor remarketing

 

Het is zeer belangrijk dat dit goed gebeurd, zowel voor de implementatie van Consent Mode V2 als voor een optimale data-verzameling.

Hulp nodig bij de implementatie van Consent Mode V2? Wij helpen je graag verder!
Neem contact op via info@clickables.nl of door te bellen naar +31 (0)73 741 00 30.

Vragen?

Michael helpt je graag verder met je uitdagingen.