De mobiele telefoon, onmisbaar in deze huidige tijd. Grote kans dat je deze blog ook op je telefoon leest. De mobiele telefoon is al jaren in opkomt en het blijft maar groeien. In 2019 spraken we al over Mobile First, waarbij gemiddeld 25% van de websitebezoekers mobiel waren. Nu, in 2022 zitten we gemiddeld op 75% mobiele website bezoekers. Welke gevolgen neemt dit met zich mee en waar moet je zoal rekening mee gaan houden.
Wat is het?
De term Mobile First staat voor de methode binnen webdesign waarin de mobiele gebruiker als uitgangspunt wordt genomen. De Mobile First-website versie wordt anders weergegeven, maar wijkt qua inhoud vaak niet veel af van de desktop-website.
Mobiel vriendelijk
Het responsief maken van websites is meer dan de website verkleinen naar de afmetingen van een smartphone scherm. Het is belangrijk om de content zo weer wordt gegeven dat de belangrijkste informatie direct zichtbaar is. De reden hiervoor is omdat een smartphone scherm een stuk kleiner is dan een desktopscherm. Het is daarom cruciaal om na te denken over de boodschap die je over wilt brengen. Maak een uitklapmenu om de website zo mobiel vriendelijk mogelijk te maken. Het is zelfs mogelijk om het menu vast te maken boven in het scherm. Zo is deze altijd zichtbaar.
Punten waar je op moet letten:
- Hou het kort: Op een smartphone heb je een kleiner scherm. Toon enkel de belangrijkste informatie zodat bezoekers niet oneindig hoeven te scrollen.
- Hou het simpel: Maak de website zo overzichtelijk mogelijk. Vooral bij een webshop is het belangrijk dat je werkt met filters. Zorg daarnaast voor een zoekfunctie en duidelijke knoppen zodat bezoekers direct vinden wat ze zoeken.
- Design: Het gaat niet alleen maar om de content, juist het design van de website kan het verschil maken. Houd hierbij rekening met het lettertype en achtergrondkleuren. Zorg ervoor dat alle pagina’s op de website een geheel vormen en dat het design herkenbaar is.
- Snelheid: Helemaal op mobiel telt iedere seconde. Paginasnelheid is ontzettend belangrijk en voorkomt dat bezoekers afhaken omdat het ze te lang duurt.
- Blijf vernieuwen en testen: Mobiele telefoons en het gebruik hiervan blijft veranderen en vernieuwen. Test jouw eigen website zelf regelmatig. Let er hierbij ook op of alle “call to actions” het doen op mobiel.
Wil je hier meer over weten? Of help je hulp nodig met jouw website? Neem dan contact met ons op via 073-7410030 of info@clickables.nl. Wij helpen je graag verder.