De do’s en don’ts voor een effectieve website

De do’s en don’ts voor een effectieve website

De do’s en don’ts voor een effectieve website

Websites, je hebt ze in alle vormen en maten. De een mooier dan de ander, de een effectiever dan de ander. Juist die balans vinden tussen een mooi en een doeltreffend design is de kunst. Want iedereen wilt toch een mooie website, maar ook een effectieve website? In deze blog bespreken we de do’s en don’ts voor een effectieve website.

Doelen van een website

Websites kunnen allerlei doelen hebben: informatie geven, producten verkopen, klanten werven, etc. Ze hebben in ieder geval één gemeenschappelijke intentie, namelijk dat de bezoeker goed moet worden bediend als hij/zij een kijkje neemt op jouw website. Bezoekers willen snel de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn, het liefst zonder al te veel inspanning.

Waar moet je allemaal op letten? En wat kun je beter links laten liggen?

Of je nu een nieuwe website maakt of je huidige website gaat optimaliseren, met de onderstaande do’s en don’ts leg je een solide basis voor een effectieve website.

Don’ts

Je pagina’s vullen met lappen tekst.

Heb je veel content op één pagina staan? Verdeel de content dan in kleinere stukjes. Dit kun je doen door tussenkoppen en opsommingen te gebruiken, witruimtes toe te voegen en je content af te wisselen met afbeeldingen.

Te veel verschillende en/of moeilijk leesbare lettertypes.

De bezoeker moet geen enkele moeite hoeven te doen om je tekst te lezen, want daar hebben de meeste écht geen zin in. De ideale lettergrootte voor websites is vanaf 16px. Voor sommige lettertypes is 17px of 18px zelfs beter.

Verschillende lettertypes op je website kan mooi zijn, maar houd het bij 2 (maximaal 3). Anders wordt het erg druk en dus onoverzichtelijk. Daarnaast maken verschillende lettertypes je website trager.

Veel pop-ups tegelijk tonen.

Soms kom je op websites waar direct de pop-ups je om de oren vliegen. Een chatbot, een gratis weggever, een cookiebanner en soms allemaal tegelijk. Je hebt dan nog niets van de website zelf gezien. Vaak klikken de meesten mensen ze allemaal weg, meestal zelfs zonder ze te lezen. Pop-ups kunnen zeker waardevol zijn, maar zorg dan wel voor een juiste timing. Hier kom je achter, door te gaan experimenteren wat voor jouw website het beste werkt.

Overbodige informatie vragen in contactformulieren.

Vraag jezelf af of je echt alle informatie nodig hebt die je wilt vragen aan de bezoekers. Ook al zijn natuurlijk niet alle velden verplicht: hoe minder invulvelden, hoe hoger de conversies.

Tip: experimenteer hiermee. Laat bijvoorbeeld het telefoonnummer weg of zet dit veld op niet verplicht.

Denken dat je website klaar is.

Je website is nooit af. Er is altijd wel iets te optimaliseren of te veranderen. Net als je bedrijf is je website continu in ontwikkeling. Belangrijk is om vindbaar en relevant te worden en te blijven. Dit doe je onder andere door je content regelmatig te updaten, laat je website meegroeien met je bedrijf.

Do’s

Een duidelijke menustructuur samenstellen.

Aan de hand van de menu-items in je hoofdmenu zou een bezoeker al moeten kunnen zien wat jij te bieden hebt. Algemene termen als aanbod, diensten en producten zijn te vaag, wees specifiek. Zet je belangrijkste diensten/producten direct zichtbaar in je hoofdmenu. Naast dat het handig is voor je bezoekers, is dit ook goed voor de zoekmachines. Ook bij ons staat deze aanpassing voor 2024 op de planning.

Less is more.

Een populaire trend om je website overzichtelijk te houden is ‘minimalisme’. Met andere woorden, zo min mogelijk toeters en bellen maakt een website effectiever en minder stressvol voor de bezoeker. Het helpt de bezoeker zijn/haar weg op jouw website makkelijker te vinden, waardoor ze langer op je website blijven. Denk bij elke functionaliteit, content en visuele animatie, die je aan je website wilt toevoegen, of het bijdraagt aan het doel van de bezoeker.

Laat klikbare elementen opvallen.

Klikbare elementen kunnen bestaan uit ‘call to action knoppen’ (CTA’s) of linkjes in de tekst. Neem in je website mee dat deze linkjes er ook klikbaar uitzien, dat bezoekers weten dat ze erop kunnen klikken.

Tips voor een goede CTA-knop:

  • Kies een kleur die in contrast is met de achtergrond.
  • Zorg voor voldoende witruimte rondom de knop, zodat de knop er meer uitspringt als de bezoeker erlangs scrolt.

 

Laat de knop er duidelijk klikbaar uitzien met een randje, schaduw of hover effect. Een hover effect betekent, dat wanneer je met de muis eroverheen gaat, de knop bijvoorbeeld beweegt of van kleur verandert.

Kies een logische positie voor de CTA-knop waar de bezoeker hem kan vinden.

Tip voor duidelijke links in de tekst:

  • Laat links opvallen door ze te onderstrepen en/of een kleurtje te geven.
  • Vergeet niet te optimaliseren voor mobiel.

 

Wist je dat meer dan de helft van de zoekopdrachten via een telefoon plaatsvinden? Toch wordt dit nog vaak vergeten. Een responsive design, waarbij het ontwerp van je website zich aanpast aan de afmetingen van het telefoon scherm, is echt een must. Ook de juiste lettergrootte is iets waar je rekening mee moet te houden en zorg dat de klikbare knoppen en links niet te dicht bij elkaar staan. Met een muis kun je namelijk veel preciezer klikken dan met vingers.

Update regelmatig je belangrijkste content.

Niets vervelender als je googelt en je komt op een pagina waar overduidelijk verouderde of misschien nog slechte informatie op staat. De meeste mensen kijken dan niet eens meer verder en verlaten de website. Dat is natuurlijk zonde. Goed om regelmatig even door je relevante pagina’s te lopen en deze bij te werken, zo blijft jouw website altijd up to date.

Check je website op errors.

Een veel voorkomende error is de ‘404 fout/pagina niet gevonden’. Deze error wordt veroorzaakt door links die verwijzen naar een webpagina die niet of niet meer bestaat. Dit is niet fijn voor bezoekers en ook een reden waarom ze vroegtijdig je website verlaten. Dus laat je website een aantal keer per jaar controleren op errors. Er is een tool die hierbij helpt: https://www.deadlinkchecker.com/website-dead-link-checker.as

Plaats reviews op je website.

Reviews zijn een waardevolle toevoeging aan je content. Hiermee geef je extra informatie over je bedrijf, geschreven door iemand die ervaring heeft met jouw bedrijf. Zo wek je het vertrouwen van de bezoeker en geef je hun meer informatie over jouw werkwijze.

Conclusie

Houd dit in je gedachten, een website is nooit af. Blijf je website altijd optimaliseren. Je wilt bezoekers naar je website trekken, je wilt de website steeds beter en aantrekkelijker maken en dat de website steeds beter aansluit bij de wensen van de bezoekers. Besteed daarom echt de tijd en aandacht aan je website. Elke week weer.

Vragen?

Michael helpt je graag verder met je uitdagingen.