SEO, SEA, Linkbuilding, een hele boel online marketing termen. Maar wat is wat en waar moet je beginnen? In dit artikel gaan we dieper in op het begrip SEO, uitgeschreven Search Engine Optimalization. Simpel gezegd; SEO zorgt voor een goede vindbaarheid van jouw website zonder dat daar advertenties aan te pas komen. Dit noemen we ook wel de ‘organische vindbaarheid’.
Waarom SEO zo belangrijk is?
We willen bij zoekopdrachten altijd boven onze concurrenten eindigen, het liefst zelfs helemaal bovenaan de pagina. Precies daarom is SEO zo belangrijk. Het zorgt voor een hogere ranking in Google en andere zoekmachines. Dit resulteert in meer maar vooral relevante websitebezoekers én meer leads. Aan de slag dus.
Hoe ga je aan de slag met SEO?
Zoekmachines kijken naar heel veel factoren om de kwaliteit van jouw website, gekoppeld aan de zoekopdracht, te bepalen. Op veel van deze factoren hebben wij zelf invloed, zoals; content, techniek en linkbuilding.
Content
Alles wat op jouw website staat is content. Van tekst tot afbeeldingen en van video’s tot audio, zoekmachines nemen alles mee. Deze content is allereerst nodig om antwoord te geven op de vragen van jouw websitebezoekers. Dit is dan ook precies waar zoekmachines jouw content op beoordelen: “vindt de ‘surfer’ antwoord op zijn vraag op deze website?” Zo ja, dan wordt jouw website hoog getoond in Google.
Voordat je begint met het creëren of verbeteren van jouw content, is het belangrijk een goede analyse en strategie te maken. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- Waar wil ik op gevonden worden?
- Waar wordt ik op dit moment op gevonden?
Nadat je hebt bepaald waar je op gevonden wil worden en welke pagina’s prioriteit moeten krijgen ga je aan de slag. Denk hierbij aan het schrijven van blogs a.d.h.v. zoektermen, aanpassen van Meta-gegevens, Alt-teksten toevoegen aan afbeeldingen en ga zo maar door.
Techniek
Hoe irritant is het als je op een website komt die continu lang bezig is om de content te laden? Juist, dat vinden zoekmachines ook. Daarom wordt ook dit meegenomen in jouw vindbaarheid.
Een slechte snelheidsscore op mobiel en/of desktop kan aan verschillende zaken liggen. Denk aan te grote bestanden, video’s en afbeeldingen op je website, maar ook bepaalde pop-ups hebben vaak geen positieve invloed op de page speed van jouw site.
Daarnaast speelt de navigatie een rol. Kunnen websitebezoekers snel vinden waar zij naar op zoek zijn? Het is goed om daar eens over na te denken, maar vooral ook die vraag te stellen aan mensen buiten je organisatie. Dit gaat je zeker inzichten geven.
Linkbuilding
Een ander belangrijk onderdeel binnen SEO is linkbuilding. Met linkbuilding worden er links naar jouw website geplaatst op andere websites. Denk hierbij aan een verzamelsite voor bedrijfsuitjes waar er naar jouw website gelinkt wordt bij het woord ‘Escaperoom’. Zoekmachines zien jouw website dan als nog relevanter als er gezocht wordt naar escaperooms.
Hoe je dit doet? Kwalitatief goede content creëren, zodat andere websites enthousiast worden en hier naar door gaan linken. Wederzijdse linkbuilding ontstaat ook wel eens uit samenwerkingen, denk aan partners en klanten.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Benieuwd hoe jouw website scoort in Google? Dan hebben wij goed nieuws voor je, wij bieden namelijk ook SEO aan als dienst. Dit begint altijd bij een heldere en uitgebreide analyse, gevolgd met een optimalisatie en monitoring.