7 tips om meer rendement uit je website te halen

Jouw websitebezoekers zijn geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Maar als je website niet goed is ingericht, is de kans groot dat ze jouw website weer verlaten zonder actie te ondernemen. In dit artikel geven we 7 tips zodat jouw websitebezoekers converteren tot betalende klanten.

Conversieoptimalisatie

Een conversie is een bezoeker die een actie heeft uitgevoerd op jouw website. Deze actie kan van alles zijn; een contactformulier invullen, een document downloaden of een aankoop doen. Om zoveel mogelijk websitebezoekers over te laten gaan tot actie, moet je je website optimaliseren. Hoe je dat doet, lees je in de volgende tips.

1. De juiste call-to-action

Ken de behoefte van jouw websitebezoekers en speel hierop in met een passende call-to-action. Je wil de bezoeker zo snel mogelijk voorzien in zijn behoefte. Zorg er daarom voor dat de call-to-action direct zichtbaar is. Speel met kleur (van de buttons), grootte (van de tekst) en afbeeldingen (die naar de call-to-action verwijzen) en zorg dat jouw call-to-action opvalt.

2. Belangrijkste informatie boven de vouw

Zoals hierboven al werd gezegd moet de call-to-action direct zichtbaar zijn. Dit wil zeggen dat de bezoeker niet hoeft te scrollen of door hoeft te klikken. Vooral op mobiel is er slechts een klein gedeelte van jouw website zichtbaar. Ga eens op jouw mobiel naar je website en kijk wat je ziet, maar vooral wat je mist. Door bovenin je header een call-to-action op te nemen en deze op iedere pagina te laten staan, heb je dit punt al getackeld. Daarnaast raden we aan om ook in de tekst en onderaan de pagina call-to-actions terug te laten komen.

3. Goed leesbare teksten

Zorg dat de teksten op jouw website goed leesbaar zijn. Dit klinkt logisch, maar in praktijk blijkt dit nog niet altijd het geval. Jouw websitebezoekers kijken scannend over je website heen en lezen niet alle tekst. Door te werken met pakkende, duidelijke titels leid je jouw bezoekers door je website. Maak de tekst zo leesbaar mogelijk door te werken met tussenkoppen en opsommingstekens en voorkom grote lappen tekst.

4. Herkenbare afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen die relevant zijn voor de desbetreffende pagina. Wij raden hierbij aan om zo veel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken. Daarnaast moet je jouw afbeeldingen voorzien van ALT-teksten, zodat je hierop ook gevonden kan worden in Google en hoger scoort in SEO.

5. Formulieren

Geef jouw bezoekers op iedere pagina de mogelijkheid om te converteren. Dit doe je door op iedere pagina een formulier toe te voegen. Vermeld hierbij waarvoor hij het formulier invult en wat hij kan verwachten. Bijvoorbeeld ‘Vul onderstaand formulier in zodat wij uw aanvraag kunnen verwerken. Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op.’ Daarnaast is een formulier aantrekkelijker en laagdrempeliger dan een telefoonnummer, waardoor jouw websitebezoekers sneller converteren.

6. Geef meerdere contactmogelijkheden

Maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk om met jou in contact te komen. Door jouw contactpagina zo volledig mogelijk in te richten, geef je de bezoeker de mogelijkheid om te kiezen. Daarnaast kan je je contactgegevens ook in de footer, onderaan de pagina, verwerken.

7. Sociale bewijsvoering

Zoals we eerder lieten zien in het artikel over het verkrijgen van meer reviews, is sociale bewijsvoering heel belangrijk. Bezoekers willen lezen hoe anderen jouw product / dienst hebben ervaren. Deel verkregen reviews daarom op je website. Hiermee schep je vertrouwen bij je bezoekers en deze kunnen het beslisproces positief beïnvloeden.

Ga met deze tips aan de slag om meer geld te verdienen met je website. 

Als je eenmaal bezig bent met het verhogen van je conversieratio, is een logische vraag: “Wat is een goed conversieratio?” Wij vinden het beste antwoord op die vraag, “beter dan wat je vorige maand had”. Als je een specifiek doel aan het verbeteren van je conversieratio wil hangen, raden wij aan maandelijks het conversiepercentage met bepaald percentage te verhogen. Bepaal hierbij voor jezelf welk percentage voor jouw onderneming haalbaar is.

Wil jij meer weten over hoe je jouw website het beste kan inrichten?

Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvende online marketing scan aan